OLEJE - PORADÍME VÁM S JEJICH SPRÁVNÝM VÝBĚREM

 

Oleje – surovina, bez které se v kuchyni neobejdeme. Ale víte, který olej je vhodný na vaření, který na smažení a který do salátů? Zda jsou lepší oleje živočišné (např. máslo nebo sádlo), či rostlinné (lněný, makový, dýňový či kokosový)? Každý z olejů je specifický, vhodný pro něco jiného. Cena oleje by neměla být to, co u výběru oleje rozhoduje. Rozhodující by mělo být především složení a použití. Pojďme se na to společně podívat.

_E3A9174

Oleje dělíme podle dvou základních kritérií. Podle skupenství a podle původu

Dle skupenství se oleje dělí na pevné (máslo, sádlo, kokosový olej) a kapalné (olivový, makový, konopný, lněný, rybí tuk, atd.), přičemž se liší především obsahem nasycených a nenasycených mastných kyselin.

Podle původu pak oleje dělíme na živočišné (máslo, sádlo, lůj) a rostlinné (lněný, konopný, hroznový olej a mnoho dalších).

Nejdůležitějším kritériem pro výběr vhodného oleje je pak obsah mastných kyselin. Oleje, které mají vyšší podíl nenasycených mastných kyselin, jsou pro naše tělo vhodnější. Naopak oleje, které obsahují více nasycených mastných kyselin, jsou pro zdraví méně prospěšné. Jejich konzumace přispívá k vyšší hladině cholesterolu a zvyšuje riziko srdečních onemocnění.

O vhodnosti oleje pro použití do kuchyně pak rozhoduje nejen vše výše uvedené, ale také bod zakouření. To je teplota, kterou když olej překročí, znehodnotí se, protože se začne přepalovat. Přepalovaný olej pak již není vhodný ke konzumaci. 

S výběrem vhodného oleje vám pomůže náš jednoduchý přehled:

ROSTLINNÉ OLEJE

OLIVOVÝ OLEJ

Pravděpodobně nejrozšířenější olej. Bod zakouření má až 210 stupňů. Je proto vhodný jak pro teplou, tak pro studenou kuchyni. Chutná skvěle v salátu, na těstovinách nebo jen tak nakapaný na čerstvém pečivu. Doporučujeme vybírat kvalitní olivové oleje, které nesou označení Extra Virgin nebo Virgin.

KOKOSOVÝ OLEJ

Jeho největší výhodou je vysoký bod zakouření, který je kolem 200 stupňů. Skvěle na něm chutnají vafle nebo palačinky. Kokosový olej jim dodává skvělou chuť.

LNĚNÝ OLEJ

Oproti dvěma předchozím olejům má tento olej nízký bod zakouření, proto se hodí především do studené kuchyně. Díky velkému obsahu nenasycených mastných kyselin je také zdraví velmi prospěšný. Vyzkoušejte například náš cizrnový salát s tímto olejem. Recept najdete na našem blogu.  

 

KONOPNÝ OLEJ

Opět vhodný spíše do studené kuchyně díky svému nižšímu bodu zakouření. Jeho chuť je příjemně nasládlá, oříšková. A hodí se tak do různých salátů, pomazánek či do hummusu.

DÝŇOVÝ OLEJ

Velice zdraví prospěšný, opět vhodný spíše do studené kuchyně. Obsahuje velké množství zinku a vitamínu E. Skvěle chutná především v salátech.

 

MAKOVÝ OLEJ

Je typický svou nazlátlou barvou a výraznou makovou chutí. Je stejné jako olej dýňový bohatý na vitamin E a nenasycené mastné kyseliny. Skvěle chutná v různých kaších doplněný čerstvým či sušeným ovocem. Vyzkoušejte jednu z našich snídaňových kaší a doplňte ji makovým olejem a našim sušeným ovocem.  

 

ŘEPKOVÝ OLEJ

Má vysoký bod zakouření, až kolem 240 °C. Je tedy vhodný na smažení. Je také vhodný z výživového hlediska, protože obsahuje hodně nenasycených mastných kyselin.

 _E3A9174

ŽIVOČIŠNÉ OLEJE

MÁSLO

Spoustu lidí si mylně myslí, že máslo je na smažení to nejlepší. Díky jeho nízkému bodu zakouření se však brzy přepálí. Nicméně si z másla můžete vyrobit ghí – přepuštěné máslo. Tato varianta másla je pak vhodná i na smažení, protože bod zakouření je až 200 °C

SÁDLO

Má vysoký obsah nasycených mastných kyselin, a proto jej doporučujeme používat pouze zřídka.

RYBÍ OLEJ

Tento živočišný olej je cenný zdroj omega-3 mastných kyselin. Jeho používání má pozitivní vliv na nervový a kardiovaskulární systém.

 _E3A9187

Který olej používáte nejčastěji vy? Věděli jste, jak se od sebe dané oleje liší? Na Veverce najdete spoustu olejů.

Články pro vás píší holky z LuTe 

 

Vytvořil Shoptet | Design Shoptetak.cz